People relation and organization structure. Social media. Business and communication technology concept.

 Interim facilitair management

Wanneer een organisatie tijdelijke invulling wil van een leidinggevende positie kan i4Facilities zoeken naar de juiste professional.  In ons netwerk kennen wij toppers die invulling geven aan de rol van teamleider tot directielid. Wij zorgen voor de vlotte voortgang van de dagelijkse werkzaamheden en voor een naadloze overdracht, zodra onze taak erop zit. Prettig geregeld.

Binnen de interim opdrachten vervullen wij die rol die nodig is voor jullie organisatie op dat moment. Om een beeld te geven van zaken waar wij graag mee aan de slag gaan hebben we hieronder een paar concrete voorbeelden:

   

 

Financieel op orde

Een regionaal ziekenhuis had een forse budgettaire uitdaging. Binnen de facilitaire dienst betekende dat: ombuigen van een negatief resultaat (budget vs. realisatie) naar een ‘plus’. Het eigen team kwam hier echt niet uit. Zij dachten dat ‘de kaasschaafmethode’ en ontslag van medewerkers de enige oplossing kon zijn om de financiële doelstelling te behalen. i4Facilities gelooft er in dat je met de juiste aandacht een constructievere aanpak kunt kiezen. Wij hielden de kosten en inkomsten samen met het team, kritisch en zorgvuldig tegen het licht. Door naar het proces én naar de inhoud te kijken, ontdekten we ‘laaghangend fruit’, maar ook structureel vonden wij grote bedragen die omgebogen konden worden. Kwaliteitsdenken, LEAN- denken en het hebben van vakkundige kennis van de operationele facilitaire processen binnen een ziekenhuisorganisatie helpen dan enorm. Het is in één jaar gelukt om de financiële situatie daadwerkelijk om te buigen. 

(Re)organi­satie

Het is essentieel om kritisch te blijven ten opzichte van het functioneren van de eigen organisatie. Als externe partij kunnen wij daarbij goed helpen. Een partij die weet hoe een facilitair bedrijf optimaal presteert en een ongekleurde blik heeft op de facilitaire organisatie. Een adviesopdracht, waarbij kwaliteitsverbetering van de facilitaire processen het hoofddoel was, veranderde in een interim-opdracht. De structuur van de facilitaire afdeling zat niet goed in elkaar. De afdeling was voor een deel opgebouwd vanuit medewerkers die op basis van individuele behoeften en zienswijze de diensten organiseerden. Niet gek dus dat processen niet fijn verliepen, er ‘gedoe’ was in het team en niemand echt gelukkig leek in zijn werk. Door samen met de opdrachtgever en het team aan de slag te gaan met de gewenste structuur én daarbij de processen ten behoeve van de interne klant als belangrijkste uitgangspunt te nemen konden we de verandering in gang zetten. Bij de begeleiding van deze verandering hoort uiteraard ook het meenemen van alle stakeholders, van medewerkers tot zeggenschapsraden.

FTE-­optimali­satie

In tijden van krapte in de arbeidsmarkt is het van groot belang om de juiste mensen op de juiste plek in te zetten. Geen genoegen te nemen met ‘hoe het al tijden gaat’. Meer gedaan krijgen met het zelfde team, of hetzelfde werk voltooien met minder mensen. In beide gevallen een prima resultaat. Wij begeleiden de reorganisatie of optimalisatie en komen met effectieve adviezen en realiseren deze in de praktijk, zodat de gewenste verbeteringen worden gerealiseerd.